Nieskategoryzowane
UDOSTĘPNIANIE DOKUMENTACJI MEDYCZNEJ
w Górnośląskim Centrum Zdrowia Dziecka im. św. Jana Pawła II
Samodzielnym Publicznym Szpitalu Klinicznym Nr 6 Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach
Z wnioskiem o udostępnienie dokumentacji medycznej może wystąpić:
- pacjent pełnoletni,
- przedstawiciel ustawowy pacjenta,
- osoba upoważniona przez pacjenta pełnoletniego lub przedstawiciela ustawowego.
Po śmierci pacjenta z wnioskiem o udostępnienie dokumentacji może wystąpić również osoba bliska. Szpital udostępnia dokumentację medyczną także na wniosek uprawnionych organów oraz podmiotów.
Gdzie złożyć wniosek Wniosek o udostepnienie dokumentacji medycznej można:
- przesłać pocztą na adres: Górnośląskie Centrum Zdrowia Dziecka, ul. Medyków 16, 40-752 Katowice,
- złożyć osobiście w Kancelarii w godzinach 7:25 – 15:00, pokój nr 2 na parterze budynku,
- przesłać na adres e-mail:
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. , - przesłać na elektroniczną skrzynkę podawczą ePUAP Szpitala,
- złożyć ustnie pracownikowi Działu Organizacyjnego, w tym telefonicznie (tel. 32 207 15 43) w godzinach 7:25 – 15:00, pokój nr 1 na parterze budynku.
W uzasadnionych przypadkach, w szczególności poza dniami/godzinami pracy Kancelarii oraz Działu Organizacyjnego, wniosek można złożyć bezpośrednio w oddziale. Wniosek powinien wskazywać pacjenta (imię i nazwisko, PESEL) oraz osobę wnioskującą (imię i nazwisko, telefon kontaktowy), a także zakres żądanej dokumentacji medycznej (np. nazwa oddziału/poradni, okres leczenia) wraz z informacją, czy wniosek w tym zakresie składany jest po raz pierwszy. Jeżeli dokumentacja ma zostać przesłana, należy podać odpowiednio adres doręczenia lub adres e-mail. Pomocniczy formularz wniosku Szpital udostępnia w Kancelarii oraz na swojej stronie internetowej.
Sposób udostepnienia dokumentacji medycznej Dokumentację medyczną Szpital udostępnia zgodnie z wnioskiem:
- przez sporządzenie wyciągu, odpisu, kopii lub wydruku dokumentacji medycznej,
- za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej – dotyczy dokumentacji prowadzonej w postaci elektronicznej oraz dokumentacji prowadzonej w postaci papierowej, jeżeli warunki techniczne i organizacyjne umożliwiają sporządzenie jej kopii w formie odwzorowania cyfrowego (skanu),
- na informatycznym nośniku danych – dotyczy dokumentacji prowadzonej w postaci elektronicznej oraz dokumentacji prowadzonej w postaci papierowej, jeżeli warunki techniczne i organizacyjne umożliwiają sporządzenie jej kopii w formie odwzorowania cyfrowego (skanu),
- do wglądu w miejscu udzielania świadczeń zdrowotnych, z wyłączeniem medycznych czynności ratunkowych, z zapewnieniem możliwości sporządzenia notatek lub zdjęć,
- przez wydanie oryginału za potwierdzeniem odbioru i z zastrzeżeniem zwrotu po wykorzystaniu, na żądanie organów władzy publicznej albo sądów powszechnych, a także w przypadku gdy zwłoka w wydaniu dokumentacji mogłaby spowodować zagrożenie życia lub zdrowia pacjenta,
- zdjęcia rentgenowskie wykonane na kliszy udostępniamy za potwierdzeniem odbioru i z zastrzeżeniem zwrotu po wykorzystaniu.
Opłaty za udostępnianie dokumentacji medycznej
Opłaty za udostępnianie dokumentacji medycznej* w okresie od 01.12.2024 r. do 28.02.2025 r. wynoszą:
- 0,57 zł za 1 stronę kopii albo wydruku
- 3,27 zł za udostępnienie na informatycznym nośniku danych
- 16,32 zł za 1 stronę wyciągu albo odpisu
W przypadku, gdy dokumentacja medyczna wysyłana jest listem poleconym lub kurierem, przesyłka nadawana jest za pobraniem na koszt wnioskodawcy.
* - Opłaty nie nalicza się w przypadku udostępniania dokumentacji medycznej pacjentowi albo jego przedstawicielowi ustawowemu po raz pierwszy w żądanym zakresie, a także jeżeli uprawnionym organom lub podmiotom przepisy przyznają prawo do nieodpłatnego korzystania z dokumentacji medycznej.
Informacja o przetwarzaniu danych osobowych wnioskodawcy Szpital jest administratorem danych osoby wnioskującej o udostępnienie dokumentacji medycznej. Przetwarzanie informacji zawartych we wniosku jest niezbędne do realizacji obowiązku prawnego – udostępnienia oraz prowadzenia wykazu udostępnionej dokumentacji. Dane osobowe będą przechowywane przez okres 20 lat. W tym czasie mogą zostać ujawnione podmiotom sprawującym kontrolę lub nadzór nad Szpitalem, a także świadczącym na rzecz Szpitala usługi, w szczególności pocztowe, audytowe, informatyczne, archiwizacji i niszczenia dokumentów. Osobie przysługuje prawo żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania. W celu zrealizowania powyższych praw należy skontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych: e-mail
Deklaracja dostępności
Górnośląskie Centrum Zdrowia Dziecka im. św. Jana Pawła II Samodzielny Publiczny Szpital Kliniczny nr 6 Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach zobowiązuje się zapewnić dostępność swojej strony internetowej zgodnie z przepisami ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych.
Deklaracja dostępności dotyczy strony internetowej gczd.katowice.pl
Data publikacji strony internetowej: 2022-08
Data ostatniej istotnej aktualizacji: 2024-06-10
Stan dostępności cyfrowej
Strona internetowa jest częściowo zgodna z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych z powodu niezgodności lub wyłączeń wymienionych poniżej.
- nie wszystkie informacje nietekstowe posiadają alternatywę tekstową;
- powiększenie strony do 200% powoduje nachodzenie na siebie treści;
- przy nawigacji za pomocą klawiatury z wykorzystaniem czytnika ekranu następuje utrata funkcjonalności zamieszczonego bannera na stronie głównej;
- nie wszystkie elementy posiadają widoczny fokus.
Skróty klawiaturowe
Na stronie internetowej można używać standardowych skrótów klawiaturowych przeglądarki.
Aplikacje mobilne
Jednostka nie posiada aplikacji mobilnej.
Przygotowanie deklaracji dostępności
Data sporządzenia deklaracji: 2020-09
Data ostatniego przeglądu deklaracji: 2024-08-01
Deklarację sporządzono na podstawie audytu przeprowadzonego przez firmę zewnętrzną.
Informacje zwrotne i dane kontaktowe
Na tej stronie internetowej są problemy, które wynikają z niespełnienia wymogów dostępności cyfrowej? Zgłoś to do Działu Teleinformatyki:
e-mailowo:
W zgłoszeniu podaj:
- swoje imię i nazwisko;
- swoje dane kontaktowe (np. numer telefonu, e-mail);
- dokładny adres strony internetowej, na której jest niedostępny element lub treść;
- opis, na czym polega problem i jaki sposób jego rozwiązania byłby dla Ciebie najwygodniejszy.
Obsługa wniosków i skarg związanych z dostępnością
Na Twoje zgłoszenie odpowiemy najszybciej jak to możliwe, nie później niż w ciągu 7 dni od jego otrzymania.
Jeżeli ten termin będzie dla nas zbyt krótki, poinformujemy Cię o tym. W tej informacji podamy nowy termin, do którego poprawimy zgłoszone przez Ciebie błędy lub przygotujemy informacje w alternatywny sposób. Ten nowy termin nie będzie dłuższy niż 2 miesiące.
Jeżeli nie będziemy w stanie zapewnić dostępności cyfrowej strony internetowej lub treści według Twojego zgłoszenia, zaproponujemy Ci dostęp do nich w alternatywny sposób.
Jeżeli nasze działania nie będą dla Ciebie zadowalające, możesz zgłosić skargę do Górnośląskiego Centrum Zdrowia Dziecka. Jeżeli nadal będziesz mieć uwagi do naszych działań związane z dostępnością cyfrową, możesz zgłosić je do Rzecznika Praw Obywatelskich.
Dostępność architektoniczna
Górnośląskie Centrum Zdrowia Dziecka im. św. Jana Pawła II Samodzielny Publiczny Szpital Kliniczny nr 6 Śląskiego Uniwersytetu medycznego w Katowicach, ul. Medyków 16, 40-752 Katowice
- Do budynku prowadzą 3 wejścia. Wejście główne do Szpitala i Przyszpitalnych Poradni Specjalistycznych, wejście na SOR oraz wejście dla przyjęć planowych. Do wejścia głównego prowadzą schody, przy których znajduje się podjazd dla wózków. Wejście na SOR znajduje się po lewej stronie od wejścia Głównego, na poziomie ulicy. Wejście do przyjęć planowych znajduje się z tyłu wysokiego budynku, za wejściem na SOR, na wprost lądowiska dla helikopterów, na poziomie ulicy i prowadzą do niego poziome oznaczenia.
- Rejestracje do Przyszpitalnych Poradni Specjalistycznych znajdują się po lewej stronie od wejścia głównego, w dwóch równoległych korytarzach. Po prawej stronie znajduje się punkt ochrony.
- Po lewej stronie od wejścia głównego znajduje się winda, która można dojechać na poziom -1,0,1.
- Windy, którymi można dojechać na Oddziały Szpitalne (poziom od -1 do 8) znajdują się na końcu korytarzy (dwa korytarze na wprost, z lewej i prawej strony klatki schodowej).
- Toaleta dla osób z niepełnosprawnościami znajduje się na parterze, na wprost rejestracji pediatrycznej oraz na każdym piętrze w holu windowym.
- Przed wejściem głównym na parkingu wyznaczono 11 miejsc parkingowych dla osób z niepełnosprawnościami, a przy SOR 1 miejsce.
- Do budynku i wszystkich jego pomieszczeń można wejść z psem asystującym i psem przewodnikiem.
Biuletyn informacji publicznej (BIP) to publikator teleinformatyczny służący powszechnemu udostępnianiu informacji publicznej, w postaci ujednoliconego systemu stron w sieci internet.
Zakres publikowanych informacji prezentuje menu po lewej stronie.
Menu jest podzielone na działy, które prowadzą bezpośrednio do treści podstrony biuletynu zawierającej informacje związane tematycznie z wybranym działem. Aby wyświetlić treść informacji publicznej na podstronie - należy kliknąć na wybranej pozycji menu.
Na treść podstrony składają się:
- nagłówek informujący w skrócie o jej zawartości.
- treść zasadnicza w postaci tekstu oraz plików do pobrania w formacie .doc lub .pdf . aby otworzyć lub zapisać zamieszczony plik wystarczy kliknąć w link, który go opisuje.
- informacja o dacie publikacji (aktualizacji) oraz przygotowania strony.
BIP wyposażony jest w wyszukiwarkę informacji, która jest narzędziem umożliwiającym znalezienie dowolnej informacji umieszczonej na stronach biuletynu informacji publicznej. Aby skorzystać z wyszukiwarki BIP należy w polu tekstowym wpisać szukane słowo lub wyrażenie i kliknąć przycisk „szukaj”, po czym wyświetli się lista podstron zawierających wyszukiwane wyrażenie. Aby odczytać treść wyszukanej podstrony należy kliknąć na jej tytuł.
W dolnej części paska menu znajdują się:
- instrukcja obsługi - podstrona, na której przebywają państwo w tym momencie
- statystyki – informuje o liczbie odwiedzin każdej z podstron bip
- redakcja biuletynu - informacje o opiece technicznej i merytorycznej nad stronami bip
Przechowywanie dokumentacji medycznej:
Szpital przechowuje dokumentację medyczną przez okres 20 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym dokonano ostatniego wpisu, z wyjątkiem:
- dokumentacji medycznej w przypadku zgonu pacjenta na skutek uszkodzenia ciała lub zatrucia, która jest przechowywana przez okres 30 lat (licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpił zgon);
- zdjęć rentgenowskich przechowywanych poza dokumentacją medyczną pacjenta, które są przechowywane przez okres 10 lat (licząc od końca roku kalendarzowego, w którym wykonano zdjęcie);
- skierowań na badania lub zleceń lekarza, które są przechowywane przez okres pięciu lat (licząc od końca roku kalendarzowego, w którym udzielono świadczenia będącego przedmiotem skierowania lub zlecenia);
- dokumentacji medycznej dotyczącej dzieci do ukończenia 2 roku życia, która jest przechowywana przez okres 22 lat.
W Szpitalu prowadzone są następujące rejestry:
- Centralny rejestr umów.
- Rejestr korespondencji przychodzącej i wychodzącej.
- Rejestr aktów wewnętrznych (zarządzeń, pism ogólnych zarządu).
- Rejestr udzielanych przez zarząd pełnomocnictw i upoważnień.
- Rejestr przeprowadzanych kontroli.
- Rejestr skarg.
- Rejestr czynności przetwarzania danych osobowych.
- Prowadzenie rejestrów związanych z występowaniem czynników szkodliwych dla zdrowia.
- Rejestr sprzedaży i zakupu VAT.
Dodatkowo, poszczególne komórki organizacyjne Szpitala mogą prowadzić inne rejestry niezbędne do realizacji obowiązków służbowych.”
Centralna Sterylizacja jest obecnie po modernizacji, która dotyczyła głównie wymiany urządzeń do mycia, dezynfekcji i sterylizacji.
Centralna Sterylizacja zaprasza wszystkich zainteresowanych do korzystania z kompleksowych usług z zakresu dezynfekcji i sterylizacji:
- narzędzi chirurgicznych, mikrochirurgicznych,
- endoskopowych wraz z osprzętem,
- bielizny operacyjnej, materiałów opatrunkowych,
- artykułów gumowych oraz wyrobów z tworzyw sztucznych
- sprzętu medycznego.
lokalizacja: budynek główny szpitala, piętro -1
kierownik centralnej sterylizacji: mgr maria loska
telefon : 32 207 1812; 32 207 1976; 32 207 1977
mail :
godziny pracy:
od poniedziałku do piątku całodobowo
w dni wolne i święta od 7.00do 19.00
Centralna Sterylizacja zatrudnia pracowników posiadających:
- wieloletnie doświadczenie zawodowe,
- odpowiednie świadectwa kwalifikacyjne,
- certyfikaty z licznych szkoleń.
Zakres usług:
- sterylizacja parowa.
- sterylizacja niskotemperaturowa (plazmowa).
- dezynfekcja sprzętu medycznego.
Okres realizacji zlecenia usług zewnętrznych: do 24godzin
Materiał do dezynfekcji i sterylizacji przyjmujemy codziennie (również w soboty i dni świąteczne) w godzinach uzgodnionych z kontrahentami.
Wysoką jakość usług gwarantują:
- System zarządzania jakością zgodny z normą iso 9001:2009.
- Certyfikat czysty szpital.
- Kwalifikacje z zakresu technologii sterylizacji i dezynfekcji + uprawnienia energetyczne i fachowość całego personelu.
- Organizacja pracy i wyposażenie pomieszczeń zgodne z wymaganiami prawnymi.
- Urządzenia z najnowszymi rozwiązaniami technologicznymi, spełniającymi normy unii europejskiej.
- System monitorowania procesów dezynfekcji i sterylizacji zgodny z polskimi, europejskimi, międzynarodowymi standardami i normami + system elektroniczny.
Centralna Sterylizacja stanowi wydzieloną, zamkniętą jednostkę usługową szpitala gdzie wyodrębnione są trzy strefy:
strefa artykułów brudnych wyposażona między innymi w :
- dwa przelotowe automaty myjąco-dezynfekujące do mycia i dezynfekcji
- system centralnego dozowania, który kontroluje ilości dozowanych środków chemicznych oraz ich poziom w zbiornikach,
strefa artykułów czystych wyposażona między innymi w :
- dwa sterylizatory parowe przelotowe z własną wytwornicą pary z podłączonym zewnętrznym system komputerowym z oprogramowaniem dla centralnej sterylizatorni,
- jeden sterylizator parowy 2 jednostkowy
- niskotemperaturowy sterylizator plazmowy
strefa artykułów wysterylizowanych
Układ architektoniczno-technologiczny zapewnia zachowanie odrębności stref . system wentylacji mechanicznej nawiewno-wyciągowej zapewnia utrzymanie różnicy ciśnienia powietrza między strefami zgodnie z polskimi normami budowlanymi.
Centralna Cterylizacja jest najnowocześniejszą jednostka usługową poprzez:
- zapewnienie wymagań sanitarnych, fachowych i organizacyjnych,
- zastosowanie odpowiednich i najnowszych rozwiązań technologicznych oraz funkcjonalnych,
- bezpieczeństwo pracy i odpowiednie kwalifikacje personelu.